vrijdag 12 februari 2016

Energie-overstap, eigenlijk zonde van de energie

Vorige week heb ik mijn energiecontract weer opengebroken. Als je geld wilt besparen moet je elk jaar overstappen. De reden is tweeledig: in de eerste plaats krijg je een forse "welkomst bonus" van vaak honderden euro's. In de tweede plaats heb je een jaar lang actie tarieven, na een jaar gaan de tarieven automatisch omhoog.

Deze keer ben ik niet overgestapt, maar heb ik mijn overeenkomst verlengt. Ik ben blij dat mijn huidige leverancier loyaliteit beloond. Toch vind ik deze situatie niet fijn. Je moet zelf actie ondernemen, het is weer wat gedoe en de kortingen worden uiteindelijk betaald door mensen die zicht niet kunnen of willen verdiepen over te stappen.

Op macro economisch niveau heeft het ook geen enkele toegevoegde waarde, er wordt energie gestoken in een administratief proces, niet in verbetering van de energievoorziening, geen innovatie, geen duurzaamheid. Dus: eigenlijk zonde van de energie.

1 opmerking:

  1. Volledig mee eens, het is een rare caroussel en de mensen die niet zo prijsbewust zijn hebben het nakijken, want die betalen een hoger tarief omdat ze niet overstappen of onderhandelen over hun contract.

    BeantwoordenVerwijderen