donderdag 11 februari 2016

De 7 regels voor duurzaam consumeren

In de Nederland worden we van alle kanten verleid om steeds maar meer te consumeren. Ik ben econoom en opgevoed dat consumptie "nut" moet hebben om een menselijke behoefte te bevredigen. Consumptie leidt er ook toe dat iemand anders iets voor jou moet maken of iets voor jou moet doen en daar graag iets voor terug wilt hebben. Tot zo ver de nuttige kant van consumeren.

Ik heb er van overtuigd dat veel consumptiegedrag in Nederland nauwelijks nog een leidt tot behoeftebevrediging, sterker nog dat het leidt tot armoede. Deze armoede uit zich in geestelijke armoede, financiƫle armoede (schulden) en armoede die leidt tot uitputting van schaarse natuurlijke grondstoffen (inclusief milieuschade).

Ik heb voor mezelf een aantal richtlijnen opgesteld aan de hand van een aantal vragen:
  1. Is het echt nodig om iets te kopen? Welk nut heeft deze aankoop?
  2. Zijn er alternatieven? Kan ik bijvoorbeeld lenen of huren.
  3. Kan ik de tweedehands kopen?
  4. Indien iets nieuw gekocht moet worden:
  5. Koop bij voorkeur lokaal (goed voor de lokale economie)
  6. Als op internet iets goedkoper is: niet direct kopen, maar geef de lokale winkelier de kans om een een betere aanbieding te doen.
  7. Ga niet altijd voor de laagste prijs, maar voor een product wat duurzaam is en lang meegaat.
Uiteraard ga ik ook wel eens voor de bijl voor een leuke gadget, maar ik probeer me in het algemeen wel te houden aan mijn duurzaamheidsregels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten